Veel succes,
lieve jij!

Wat super dat jij gaat beginnen met Start je Dag Energiek

Ik ben ongelooflijk trots op jou dat jij jezelf op nummer één zet en voor jou en jouw ontwikkeling hebt gekozen. Niet omdat je jezelf beter vind dan de ander maar omdat je net zoveel waard bent als de ander.

Als je geen tien minuten voor jezelf hebt dan heb je geen leven.

– Tony Robbins

De cursus Start je dag Energiek helpt je om de verantwoordelijkheid voor jouw leven en geluk weer in eigen hand te nemen. Je leert in twaalf weken een routine op te bouwen van vijftien tot twintig minuten waarin je dagelijks werkt aan je persoonlijke ontwikkeling zodat je de dingen die je moet doen met meer plezier kunt doen en belangrijker nog, meer kunt genieten van alle dingen die je wil doen.

Ik wens je ongelooflijk veel plezier bij het herontdekken van jouw krachtige energieke zelf.

GroupIcoon Mindset e1586675651839

Vandaag is de belangrijkste dag van je leven

Ons leven verloopt vaak volgens vaste en vertrouwde patronen en we handelen het grootste deel van de dag op onze automatische piloot. Dit is efficiënt en kost het brein weinig energie.

Ons brein is zo geprogrammeerd dat het veranderingen als bedreiging ziet en probeert die te vermijden. Het weerhoudt ons ervan om risico’s te nemen maar het schakelt ook het hogere denken uit. 

De programma’s waar het brein zo aan vasthoudt zijn niet per se goed voor ons. Ze zorgen ervoor dat we ons niet ontwikkelen. Daarvoor heb je gerichte aandacht en oefeningen nodig. 

De cursus Start je dag Energiek is erop gericht dat jij een dagelijkse routine ontwikkeld waarin je lichaam zich kan ontspannen en waarbij je een heldere geest hebt zodat jij je optimaal kunt richten op jouw persoonlijke ontwikkeling.

Wij hebben van jongs af aan geleerd onze aandacht te richten op wie of wat we willen of moeten zijn, in plaats van op hoe we kunnen leven in het moment. We hebben ons brein getraind het geluk buiten onszelf te zoeken. Dit doen we door onszelf bezig te houden, de ander tevreden te stellen en naar de toekomst te kijken. Dit zorgt voor een vluchtig en korte termijn geluk. Echt geluk is echter alleen te vinden in jezelf. Door de dag met aandacht voor jezelf te beginnen creëer je rust en ruimte en kan je je verbinden met je kern.

Veel succesvolle mensen starten hun dag met een ochtendroutine waarbij ze werken aan hun fysieke, mentale en spirituele ontwikkeling. Ze hebben vaak een drukke agenda maar maken bewust tijd hiervoor vrij omdat ze weten en hebben ervaren dat het belangrijk is.

Het kan lastig zijn om tijd en aandacht aan jezelf te geven en een je een ochtend routine aan te leren. Hal Elrod beschrijft in zijn boek Miracle morning drie fases. De eerste tien dagen zijn ondragelijk, de tweede tien dagen zijn ongemakkelijk en in de derde tien dagen ben je onstuitbaar. Veel mensen is het met die wetenschap gelukt om een dagelijkse routine voor zichzelf te ontwikkelen.

Wetende dat je niet de enige bent die het moeilijk vindt om een nieuwe routine aan te leren geeft zoveel energie. Het daagt je uit om uit bed te springen om met je routine te beginnen. Als ‘zij’ het kunnen kan jij het ook!

De oefeningen die je in deze cursus leert zijn eenvoudig. De kracht ervan ligt in het dagelijks uitvoeren van de oefeningen. Maak bij de start van de cursus een afspraak met jezelf welke dagen jij Energiek wil starten. Mijn advies is om juist op werkdagen met de ochtendroutine te starten. Je ervaart hierdoor het snelst wat een routine jou brengt en je leert dat het belangrijk is om jezelf juist op deze dagen op nummer één te zetten.

In deze cursus leer je hoe je je dag energiek kunt beginnen door het ontwikkelen van een ochtendroutine. Het biedt jou de mogelijkheid om te onderzoeken hoe jij je eigen ochtendroutine in wilt vullen op een manier die bij jou past. Sommige oefeningen in de cursus passen beter bij je dan andere oefeningen. Ik zou je echter uit willen nodigen om alle oefening een kans te geven om te ervaren wat het voor jou doet. Eventuele weerstand die je tegen een oefening kunt voelen is gebaseerd op eerdere ervaringen en herinneringen. Jij bent alleen niet meer die persoon die je toen was dus je reactie nu kan heel anders zijn. 

Geef jezelf een kans. Voer de oefeningen met een open houding uit op de manier zoals die
beschreven is en observeer wat het met je doet zonder (voor)oordeel. Na twaalf weken heb je genoeg ervaring om oefeningen weg te laten of toe te voegen of de volgorde aan te passen aan je eigen ritme.

Een keertje overslaan is helemaal niet erg maar maak daar geen gewoonte van. Je zit in een leerproces en dat vraagt jouw aandacht en inzet. Bouw de routine rustig in twaalf weken op. Te snel gaan kan er voor zorgen dat je afhaakt.

Ik zou je willen adviseren om de opdrachten te lezen voordat je de instructiefilm bekijkt. Bekijk de instructie zo vaak als je dat fijn vindt.

Wat je nodig hebt voor de cursus:
– Een timer.
– Een fijn plekje waar je je even terug kunt trekken.
– Een dagboek of schrift en pen.

De magie van de nervus vagus

De nervus vagus is misschien wel de belangrijkste zenuw in ons lichaam. Het stimuleren van de nervus vagus helpt jou niet alleen bij het aanleren van een dagelijkse routine, het is ook nog eens ongelooflijk goed voor je gezondheid. Deze zenuw zorgt voor de communicatie tussen ons brein en lichaam én tussen ons lichaam en brein. Hij begint bij de hersenstam en is verbonden met belangrijke organen en lichaamsfuncties, zoals de longen, de hartslag, het spreken en de spijsvertering.

Een gezonde nervus vagus zorgt ervoor dat we ons hele brein kunnen gebruiken. Dit verhoogt de creativiteit. We kunnen helderder denken en maken makkelijker moeilijke beslissingen. Stress, roken, alcohol, overwerkt zijn, weinig beweging, slechte voeding en slecht slapen hebben allemaal een negatieve invloed op het goed functioneren van deze belangrijke zenuw. Dit kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten.

Group 8Nervus Vagus 1

Ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga, zingen, koud afdouchen, lachen, knuffelen en gevoelens als dankbaarheid en compassie zijn allemaal activiteiten die de nervus vagus stimuleren.

Een gereguleerde ademhaling brengt je hartslag naar beneden waardoor de nervus vagus signalen van verschillende organen in het lichaam ontvangt dat het lichaam rustig en kalm is. Hij stuurt dit signaal naar je brein waardoor je lichaam en brein kunnen ontspannen en herstellen. Een deel van de oefeningen in de cursus zijn gericht op het reguleren van je ademhaling. Een ontspannen lichaam en geest zorgen ervoor dat je beter tegen stress kunt, het vergroot je immuniteit en verhoogd je gevoel van geluk.

Tijdens de cursus start je ‘s morgens met het verbinding maken met jezelf en het verder opladen van je interne batterij. Je doet oefeningen die de nervus vagus stimuleert waardoor je energie, je zelfvertrouwen en zelfwaardering een boost krijgen. En dit straal je uit! Je hebt meer zin in de dag en alles wat je die dag wil doen. Je focus en concentratie verbeteren waardoor je meer doet in minder tijd. Hierdoor heb je tijd over die je kunt besteden aan jezelf en aan degene om je heen die je lief zijn. Je geniet meer en voelt je vrijer en gelukkiger.