Meer geluk door hartcoherentie

Meer geluk door hartcoherentie 1

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Elly van der Laan

Elly van der Laan

Elly is de oprichter van Uit Adem

Stress en tegenslag horen nu eenmaal bij het leven. Dat heb je niet in de hand. Hoe jij op stress en tegenslag reageert, daarin kan jij wel degelijk de regie hebben. 

Daarin heb jij een keuze.

Wil jij je weer laten overweldigen door jouw emoties en gevoelens? En wil je ontevreden zijn over hoe jij op jouw emoties en gevoelens reageert?

Of…

Neem je zelf de regie in handen en verander je jouw emoties en gevoelens. Hierdoor denk je anders, gedraag je je anders en voel jij je veel beter.

Wil jij de regie over jouw leven en levensgeluk weer in eigen hand hebben? Lees dan verder.

Hartcoherentietechnieken zijn eenvoudige en bewezen effectieve technieken die jou de regie over jouw leven en levensgeluk weer terug geven.

Inhoud

Geluk en stressvrij is een keuze

Een gezond, gelukkig en vitaal leven kan je zelf creëren. Het enige wat je ervoor nodig hebt is de overtuiging dat jij hiervoor zelf verantwoordelijk bent. Adem- en hartcoherentietechnieken kunnen jou daarbij helpen, omdat het je strategieën leert die je leren om te gaan met wat er op jouw levenspad komt. Hierdoor wordt jouw leven leuker, ontspannender, gezonder en gelukkiger.

Iedereen kan die technieken leren. Ze zijn eenvoudig, bewezen effectief, geven direct resultaat en je kan ze altijd en overal toepassen. Hoewel de technieken eenvoudig zijn is het niet altijd even makkelijk. Zoals met alles in het leven moet je er wat voor doen.

Hoe leer je hartcoherentie?

Je leert hartcoherentie door gewoon te trainen. Je kunt het oefenen vergelijken met sporten. Hoe meer je traint, hoe gezonder je wordt. Hoe meer je met hartcoherentie bezig bent, hoe beter jij kan omgaan met de uitdagingen die het leven jou biedt.

Meer geluk door hartcoherentie 2

We leven in een maatschappij waarin we altijd maar ‘aan’ staan. We ‘moeten’ van alles. We zorgen voor alles en iedereen behalve voor onszelf. We zorgen bijvoorbeeld heel goed voor de batterij van onze telefoon, die moet altijd voldoende opgeladen zijn. Maar hoe zit het met jouw interne batterij? Hoe zorg jij ervoor dat jouw batterij altijd voldoende opgeladen is?

Als de batterij van jouw telefoon leeg is, dan gaat je telefoon op zwart en doet het het gewoon niet meer. Bij ons lichaam werkt dat anders. Is de batterij leeg, dan wordt er overgeschakeld op onze reserves en gaan we op de spaarstand. Voor korte tijd kan het lichaam daar prima mee om gaan. Langdurig in die toestand leidt echter tot allerlei fysieke, mentale en emotionele klachten. Voor je het weet zit je met een burnout op de bank.

De symptomen en gevolgen van altijd maar weer doorgaan zijn ernstig. Je gaat hierdoor te vaak over je eigen grens heen. Dit leidt tot chronische stress. Op termijn kan deze chronische stress leiden tot ziektes zoals een burnout, hart en vaatziekten, chronische vermoeidheid, auto immuunziekten en zelfs als kanker. Het maakt dat je gevoeliger bent voor pijn en psychologische klachten kunnen terugkomen of verergeren.

Wat is geluk?

Waar zoek jij jouw geluk? Zoek jij het in de aanschaf van de nieuwste telefoon, een luxere auto, een groter huis, of in het najagen van de ene promotie na de andere? Dan heb jij je geluk verwisseld voor plezier. Maar plezier is geen geluk. Het hangt er wel mee samen maar plezier is kortstondig. Plezier is veel makkelijker na te streven maar als jij je alleen maar plezier nastreeft dan leidt dat je af van echt geluk. Mensen die oppervlakkige genoegens nastreven, zoals steeds maar weer de nieuwste telefoon, blijken angstiger, minder gelukkig en zijn emotioneel veel onstabieler. Geluk is niet te koop.

Geluk is een gevoel van tevredenheid. Tevreden zijn met je omstandigheden van dit moment. Van verbinding met jezelf, je naaste en jouw omgeving. Geluk is ontspannen zijn en vreugde ervaren. Geluk is de zon kunnen zien schijnen ook al regent het.

Meer geluk door hartcoherentie 3

Hoe bereik je geluk?

Ook voor jou is er een techniek waarmee je jouw geluk kunt vergroten. Dit zijn een aantal gereedschappen waarmee je kan werken:
– Adem- en hartcoherentie
– Meditatie
– Mindfulness
– Yoga
– In de natuur zijn

Net als spieren kan je je geluk trainen en onderhouden. Door het je eigen te maken van je technieken en het verweven in je dagelijkse leven, wordt het een gewoonte.

Jouw emoties en gevoelens beïnvloeden jouw gedachten en gedrag. Geluk wordt bepaald door de mate van controle over je emoties en gevoelens. Je kunt het vergelijken met autorijden waarbij je controle hebt over waar je naar toe gaat en hoe je er komt. Hartcoherentie zorgt ervoor dat jij niet op de passagiersplaats blijft zitten maar weer achter het stuur zit en de volledige controle hebt over jouw bestemming en de weg ernaar toe.

In veel coachings en begeleidingstrajecten leer je cognitieve gedragsveranderingstechnieken. Door je gedrag te veranderen verander je ook je emoties en gevoelens en ga je je dus gelukkiger voelen.

Hartcoherentie werkt andersom. Door middel van hartcoherentietechnieken verander je je emoties en gevoelens en daarmee als vanzelf je gedachten en gedrag. Het gaat op een veel natuurlijke manier.

Je brein en lichaam communiceren voortdurend met elkaar. Maar er gaan veel meer signalen vanuit je lichaam naar je brein dan vanuit je brein naar je lichaam. En dat is ook wel logisch, je lichaam is vele male groter dan je brein en er spelen zich in jouw lichaam veel meer processen af dan in jouw brein.

Meer geluk door hartcoherentie 4

Eenvoudig gelukkig door hartcoherentie

Aan de hand van de signalen vanuit je lichaam zet jouw brein biochemische en hormonale processen in gang. De uitwerking daarvan kan wel tot twaalf uur lang in jouw lichaam aanwezig zijn.

Met behulp van de hartcoherentie zorg jij ervoor dat jouw brein een positieve mix van deze processen in gang zet. Deze mix zorgt ervoor dat jouw lichaam zich kan ontspannen en verzorgen. Het verlaagt je bloeddruk, vertraagt je hartslag, verbetert je spijsvertering en nog veel meer.

Omdat de hartcoherentieoefeningen direct werken en je ze altijd en overal toe kunt passen, kan je met recht zeggen: Meer geluk en vitaliteit door hartcoherentie.

Het begint met tijd en aandacht aan jezelf geven. Rust en ruimte creëren om actief aan de slag te gaan op een manier die bij jou past.

Wat ga jij doen om jouw gezondheid en levensgeluk te vergroten?

Kijk voor inspiratie bij de online programma’s.

Ik wens je een gezond, vitaal en gelukkig leven toe.

Liefs, Elly

Icoon Liefde oranje

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer artikelen

Afb 1 - Wat is hartcoherentie

Wat is hartcoherentie?

In dit artikel geef ik je een korte uitleg over hartcoherentie. Je leert wat hartcoherentie is, hoe stress jouw coherentie beïnvloed én hoe je jouw

Gratis: Snel stress verlagen

Leer direct over te schakelen van stress naar ontspanning.

Stress heeft invloed op je ademhaling. Stress zorgt ervoor dat je sneller en oppervlakkiger gaat ademen. Met de drie eenvoudige oefeningen van deze cursus kun je direct overschakelen van stress naar ontspanning.