Verlaag je stress door hartcoherentie

Afb 0 - Verlaag je stress door hartcoherentie

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Elly van der Laan

Elly van der Laan

Elly is de oprichter van Uit Adem

Zelfs het hartje van een hersenloze
sint jakobsschelp gaat sneller kloppen
als er een roofdier in haar buurt komt,
net als bij jou en mij.
– Liz Koch

Liz Koch beschrijft in de bovenstaande quote dat het hartje van een hersenloze sint jakobsschelp sneller gaat kloppen als hij gevaar bespeurt.

Zo werkt het met stress. Niet alleen bij een hersenloze sint jacobsschelp, maar ook bij jou. Jouw hart gaat ook sneller slaan als jij gevaar bespeurt. Dat is een mooie reactie van jouw lichaam dat je klaar maakt om snel in actie te kunnen komen als dat nodig is. Als het (potentiële) gevaar weer geweken is, komt jouw hartslag weer tot rust.

In dit artikel beschrijf ik de invloed van stress op jouw lichaam en hoe je hartcoherentie kunt inzetten om je stressniveau te verlagen.

Afb 1 - Verlaag je stress door hartcoherentie

Inhoud

De stressreactie van jouw lichaam

Jouw hart en jouw brein communiceren met elkaar. Er gaan echter veel meer signalen van je hart naar je brein dan van je brein naar je hart. Jouw brein heeft die signalen van jouw hart (en de rest van je lichaam) nodig om het lichaam aan te sturen.

Afb 2 - Verlaag je stress door hartcoherentie

Het sneller kloppen van jouw hartslag vertaalt zich in een chaotisch (incoherent) hartritmepatroon. Dit incoherente hartritmepatroon is een signaal van onveiligheid. Jouw brein zet hierdoor de stressreactie verder in werking. Je ademhaling versnelt en wordt oppervlakkiger, stresshormonen worden aangemaakt, je spieren worden aangespannen en je spijsvertering wordt op een laag pitje gezet. Je kunt je minder goed concentreren en niet helder denken.

Dit is allemaal heel logisch in geval van reëel gevaar. Als je tijdens een wandeling in het bos een beer tegenkomt, is het niet handig als je eerst eens uitgebreid gaat bedenken wat die beer daar in dat bos doet of wat voor soort beer het is. Je moet gelijk in actie komen om jezelf in veiligheid te brengen. Deze stressreactie is van levensbelang.

De invloed van chronische stress op jouw lichaam

Het wordt echter anders als je onderhevig bent aan chronische stress. Het gevaar van chronische stress is dat het langdurig is én dat je het er vaak niet eens bewust van bent. Chronische stress zorgt voor een breed scala aan klachten en kan bestaande klachten verergeren.

In Nederland ervaren 1,3 miljoen werknemers burnout klachten. Deze mensen zijn zich ervan bewust dat ze klachten ervaren. Omdat je je vaak niet bewust bent dat je onderhevig bent aan chronische stress en omdat de klachten er langzaam in kunnen sluipen of verergeren leggen we vaak de link niet met ons stressniveau.

Symptomen van chronische stress

Heb jij moeite met inslapen en slaap je slecht of onrustig? Heb jij een slechte spijsvertering? Heb je vaak stijve spieren? Voel jij je altijd moe of heb je last van vage lichamelijke klachten? Heb jij moeite met concentreren? Vind je het steeds ingewikkelder om beslissingen te nemen of reageer je regelmatig te snel en te bot (het welbekende korte lontje)?

Dan kan het heel goed zijn dat jij ook onderhevig bent aan chronische stress. Dit zijn echter maar een paar van de symptomen die wijzen op chronische stress. In de artikelen Wat is stress?, Welke klachten kan stress veroorzaken? en Wat doet stress met je lichaam? kun je meer lezen over de invloed van stress op jouw gezondheid en levensgeluk.

Het is helemaal niet zo vreemd dat veel mensen chronische stress ervaren. In onze westerse maatschappij, waarin we altijd maar ‘aan’ staan is het moeilijk om tijd te nemen voor rust en herstel. Daarnaast hebben we niet geleerd om de signalen van ons lichaam serieus te nemen.

Afb 3 - Verlaag je stress door hartcoherentie

De invloed van hartcoherentie op stress

Adem- en hartcoherentietechnieken helpen jou om het chaotische stress signaal van je hart te veranderen in een meer coherent signaal. Een coherent signaal is een signaal van veiligheid en ontspanning. Het is een mooi golvend signaal. Dat verschil is in het artikel Wat is hartcoherentie? duidelijk te zien.

Met de signalen vanuit jouw hart en lichaam zet jouw brein een uitgebreide mix van hormonale en biochemische processen in gang. Op het moment dat je brein een coherent signaal ontvangt wordt er een positieve mix processen in gang gezet dat de ontspanning, herstel en ontwikkeling van je lichaam ondersteunt.

Door middel van een bewuste ademhaling en het oproepen van positieve emoties en gevoelens kan jij direct in het moment van stress overschakelen naar ontspanning. Jij hebt dus direct invloed in het veranderen van het chaotische signaal naar een meer coherent signaal. Hoe mooi is dat?!

Een cadeautje van moeder natuur! Het is helemaal niet moeilijk en iedereen kan het leren!

Doe het zelf: een praktische hartcoherentie oefening

Deze techniek is eenvoudig en bewezen effectief.

  • Sluit je ogen en richt je aandacht op het gebied waar je hart ligt (hartgebied).
  • Adem langzamer en dieper dan je gewend bent en stel je voor dat je ademhaling via je hartgebied je lichaam in en uitstroomt. Ook al voel je je buik op en neer gaan, kan je de focus leggen op je hartgebied.
  • Roep een prettig gevoel op, een gevoel van liefde of waardering.
  • Stel je voor dat je met iedere ademhaling dat prettige gevoel inademt door je hartgebied. 
  • Om de oefening te beëindigen laat je de aandacht op je hartgebied los en word je je bewust van hoe je lichaam nu aanvoelt.
  • Open je ogen en ga verder met je dag.

Als je deze eenvoudige en korte oefening een paar keer per dag doet, zal je je rustiger en prettiger voelt en je beter kunt concentreren.

Adem en hartcoherentietechnieken zijn eenvoudig en bewezen effectief. Ontdek het zelf en vraag de gratis cursus ‘Snel stress verlagen’ aan.

Liefs, Elly

Icoon Liefde oranje

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer artikelen

Afb 1 - Wat is hartcoherentie

Wat is hartcoherentie?

In dit artikel geef ik je een korte uitleg over hartcoherentie. Je leert wat hartcoherentie is, hoe stress jouw coherentie beïnvloed én hoe je jouw

Gratis: Snel stress verlagen

Leer direct over te schakelen van stress naar ontspanning.

Stress heeft invloed op je ademhaling. Stress zorgt ervoor dat je sneller en oppervlakkiger gaat ademen. Met de drie eenvoudige oefeningen van deze cursus kun je direct overschakelen van stress naar ontspanning.